perjantai 7. marraskuuta 2014

Madame Maitopussi

Fimelan huoltoasemalla minut tunnetaan Madame Ranina, koska yleensä huoltsikalla ollessani ostan myös Rani-merkkistä mehua. Kotioloissa minua kutsutaan Madame Omletiksi iltapalatottumusteni mukaan. Kohta minua voi kutsua Madame Maitopussiksi, sillä sen verta usein olen vetänyt työpajoja joissa olen opettanut kuinka maitopusseista voi tehdä punomalla kasseja.

Inspiraatio maitopussikassitehtailuun lötyi kun huomasin, että tienpientaareilta lojui paljon materiaalia... joka oli jotenkin tutunoloista. Sitten päässäni napsahti visio suomalaisen kahvipussikassin senegalilaisesta versiosta - maitopussikassista.

Koska ompelukoneita ei ole meillä käytössä on kaikki työ tapahtunut käsipelillä. Ensimmäisiä työpajoja vetäessä olin kauhuissani, että miten teinit jaksavat keskittyä yksitoikkoiseen ompelemiseen. Onneksi pelkoni osoittautui aivan turhaksi. Partiolaiset olivat todella kiinnostuneita töistään ja suurin osa jatkoi ompelutöitä vielä kotonansakin.

Parhaat hetkeni koin Kayarissa leirillä, kun eräs Diofiorissa taitonsa oppinut tuli näyttämään minulle töitään. Hän oli jatkanut maitopussien keräilyä kotona ja nyt hänellä oli kaksi kassia. Lisäksi han oli virittänyt alkuperäistä mallia ja lisännyt laukkuhin vielä vetoketjut. Täytyy sanoa, että Woomal-vapaaehtoinen taisi sillä hetkellä olla vapaaehtoiskautensa huipulla.

Tässä vielä valokuvia maitopussitehtailusta.

Työn touhussa Niakharissa

Valmis kassi Niakharissa
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti