keskiviikko 19. joulukuuta 2012

Paikalliskoordinaattori Talla

Saapuessani Diourbelin partiokeskukselle huomioni kiinnittyy hyvin nopeasti Woomal-hanketta esitteleviin kyltteihin, lukuisiin julisteisiin sekä roskikseen kokoussalin vieressä. Olen tullut partiokeskukselle osana Diourbelin hankepaikkakuntavierailuani ja käytän tilaisuuden hyväksi haastatellakseni paikalliskoordinaattori Momar Talla Diengiä.


Kerro partiohistoriastasi?
Olen ollut partiolainen vuodesta 2002. Asun aivan Diourbelin partiokeskuksen vieressä, joten sen rakennusvaiheessa 90-luvulla näin sitä rakentaneet ihmiset ja menin juttelemaan heidän kanssaan. He kertoivat minulle partiosta ja kiinnostuin niin, että päätin itsekin aloittaa partiossa. Ensimmäisen partioleirini jälkeen "partiohyttynen" pisti minua eli todella innoistuin partioliikkeestä. Ennen olin varautuneempi, mutta partio on muuttanut monia asioita elämässäni. Olen saanut paljon uusia ystäviä, matkustanut ja näin saanut elämänrytmiini vaihtelua. Nyt Woomalin koordinaattorina jatkan aiempaa työtäni partiolaisena ja laumanjohtajana.

Millaista on työskennellä paikalliskoordinaattorina?
Pidän siitä, että työlläni on vaikutusta yhteisön kehitykseen ja pystyn näkemään sen tulokset itsekin. Työ on joskus raskasta kun samaan aikaan täytyy koordinoida, hallinnoida ja osallistua aktiviteetteihin. Haastavaa onkin luoda puitteet, jossa partiolaiset, väestö ja valtion sekä kunnan työntekijät voivat työskennellä yhdessä yhteisen tavoitteen, kehityksen, puolesta.

Miten työsi projektikoordinaattorina on sujunut?
Jo ennen Woomalia olin toiminut vapaaehtoisena Diourbelin alueella kahdessa muussa projektissa, joiden teemoina olivat AIDS sekä hygienia. Alku oli vaikea, sillä Diourbelissä ei ollut aiemmin ollut ympäristöprojekteja. Yhteistyökumppaniemme avulla ja partiolaisten tekemän työn ansiosta olemme voittaneet väestön luottamuksen ja onnistuneet aktiviteettien toteutuksessa. Jätehuollon ongelmat ovat vakavia täällä Diourbelissa mutta olemme huomanneet tilanteen parantuneen tietyissä naapurustoissa hankkeen alkamisen jälkeen.

Vietit Suomessa kolme viikkoa Woomal-vapaaehtoisena.
Opettiko kokemus sinulle jotain?

Huomasin, että suomalaisten elämäntapa on hyvin erilainen: Suomalaiset ovat yksinäisempiä, eivät yhtä sosiaalisia kuin senegalilaiset. Puhuttaessa Euroopasta olen kuullut, ettei siellä ole jäteongelmaa, mutta en tiennyt tarkempaan miksi näin on. Minulle selvisikin, että suomalaiset ovat edellä jätehuollossa ja heitä opetetaan pienestä saakka kierrättämään ja lajittelemaan. Suomalaiset kunnioittavat metsää ja haluavat suojella sitä huolimatta siitä, että puuta myös käytetään runsaasti. Outoa on, että Suomessa metsään voidaan mennä mihin tahansa kellonaikaan. Senegalissa ihmisillä on uskomuksia metsästä, joiden vuoksi siellä ei yleensä olla yötä.

Aiotko jatkaa partiossa vielä Woomalin jälkeenkin?
Tiedän olevani aina partiolainen, en pysty lopettamaankaan. Olen yksi heistä ja partiolaiset ovat kaikkialla minne menen, sillä he ovat ystäviäni. Ja jos sattuisin tilanteeseen, ettei partiolaisia ole, sitten vaikka kokoan ryhmän itse!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti